Magyar
English

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

   

Virtuális műhelylátogatás

Sokan kíváncsiak a műhelyemre - arra, hogy mi vesz körül munka közben.

Kedvcsinálóul összeállítottam egy virtuális műhelylátogatás képeit.

 

Vertel Andrea - készülő portrékA műhelyemben megszűnik számomra a külvilág, belefeledkezem az alkotás örömébe, napokig tudok örülni annak ha egy új figurát kigondolok és jól sikerül.

Megnyugtat, ha a régi, kényelmes munkaruhámban a hűvös agyagot a kezembe vehetem.

 

A kerámia a munka végső fázisában kapja meg a végleges színét, addig szürke agyaggal dolgozom. A szürkeség ellensúlyozására a műhelyben néhány ajtót, ablakot élénk színűre festettem. Fontos a jó megvilágítás, és hogy lássam a valódi színeket - ezt szolgálják a tetőablakok és a fehér falak.


Nem használok semmiféle sokszorosítási technikát.

Egy-egy figura elkészítése sok részfolyamatból tevődik össze, ezért fázisonként több tárgyat készítek egyszerre.

 

      Vertel Andrea - készülő kutyák       Vertel Andrea -készülő lepkék

 

Például egy madárnál:

Először az alapformáit megkorongolom, néhány nap szikkadás után tudom összedolgozni belőle a madarat. Ilyenkor alakítom ki a mozdulatát és mintázom meg a személyiségét. Egyszerre négy–öt darab készül egy–egy fajtából, és bár hasonló alapformákból állítom össze, más mozdulatba állítva mindegyik mást fejez ki. Vagy ha az alapformák arányain is változtatok, szintén egész más személyiség születik.

 

 

Vertel Andrea - készülő madarak

 

Az arc, a tekintet mintázása külön izgalom számomra, ezzel adok lelket a figuráimnak.

 

Vertel Andrea - készülő portré

 

Amikor már kirajzolódott előttem a figura személyisége, akkor az agyag bőrkemény állapotában karcolom bele a hozzá illő mintát.

Néhány nap szárítás után, földfestékkel festem meg a tárgy színhangulatát, majd égetem ki 950 fokon.

 

    Vertel Andrea - ecsetek   Vertel Andrea - készülő kutyák

 

Ezután következik a mázazás. Ritkán használok mázat a teljes felületen. A mázazással nem a tárgy felületének egységes bevonása a célom, jobb szeretem a különböző tapintású felületek kontrasztjának játékát. Ezért csak helyenként festem mázasra a figurát.

Ezután jön a második égetés 1200-1300 fokon. Harminc év után is mindig nagy várakozással nyitom meg a kemencét, hiszen ebben a szakmában az égetés során a hő hatására alakul ki a végső látvány.

Az is külön élvezet számomra, hogy az egy időben készülő csoport, a pillanatnyi lelkiállapotom minden árnyalatát visszatükrözi.

 

     Vertel Andrea - készülő szobrok  Vertel Andrea -készülő szobrok

 

  Vertel Andrea - munka közben  Vertel Andrea - készülő angyal szobor  Vertel Andrea - műhelyem

 

    Vertel Andrea - cicával  Vertel Andrea - cicával 2

 

    Vertel Andrea - készülő fiú szobor  Vertel Andrea - készülő nőci szobor

 

                   Vertel Andrea keramikus- műhelyem

 

 

Gondolatok

Az agyag, ami egy képlékeny, könnyen formálható "föld", ha belelépek megőrzi lenyomatom, de a másik pillanatban már a következő hatás nyomait őrzi. Ez, ha tűzbe tesszük, megmerevedik és az örökké változó pillanatot megőrzi, állandóvá teszi. A kerámia készítés nem más, mint ismerkedés az őserőkkel a földdel, a tűzzel. Nagyon izgalmas játék. Minél többet ismerek belőle, jövök rá, milyen keveset tudok róla. Én elsősorban figurális kerámiát csinálok.

Az ember érdekel, kapcsolatai, viszonya önmagához, a másik emberhez, a világhoz.

 

            Vertel Andrea - készülő portrék

 

 

A technikáról

Félporcelánt, porcelánt, magastüzű samotos agyagot használok. 1100-1300 fokon égetem ki tárgyaimat. Ezen a magas hőfokon már annyira tömörödik az agyag, hogy elveszíti vízáteresztő képességét, így fagyállóvá válik. Ez kerti szobraimnál, edényeimnél fontos. Az elektromos égetés mellett előszeretettel használom a fatüzelésű redukciós kemencét, a raku-égetést, a sómázas égetést, a gáz-redukciós égetést.

 

         Vertel Andrea - kemencében

 
BOLTOK  |
HÍREK  |
LINKEK  |
© 2011 - VERTEL ANDREA - MINDEN JOG FENNTARTVA